45 освітян з 41 пілотного осередку парламентської просвіти на базі закладів загальної середньої освіти України взяли участь 25 - 27 червня 2024р. у літній школі для педагогів-координаторів Всеукраїнської імітаційної гри "М18: Ми-законотворці" в м. Трускавець.
Експерти ГО «Агенції розвитку освітньої політики» та тренери з громадянської парламентської просвіти Марія Гриньова, Ірина Іванюк, Світлана Меркулова, Людмила Паращенко, Володимир Помінчук та Леся Юрчишин підготували насичену програму щодо впровадження інтерактивних методичних розробок з парламентської просвіти та підвищення готовності вчителів для здійснення навчання учнів основам парламентаризму і представницької демократії. Учасники здійснили методичний аналіз результатів Всеукраїнської імітаційної гри з моделювання законодавчого процесу Верховної Ради України “Молодші 18: ми – законотворці!”. Вчителі одностайно відзначили високу результативність навчання старшокласників парламентаризму завдяки інтерактивним формам, зокрема, такій як імітаційна гра, та необхідності широкого їх запровадження в освітній процес.
Важливим елементом навчання освітян стало обговорення впровадження парламентської просвіти за методикою «Світове кафе». Учасники та учасниці змогли згадати, проаналізувати та пропрацювати все, що відбувалося з січня по травень під час імітаційної гри М18, визначити проблемні місця та в колі колег знайти їх рішення. Також поговорили і про продовження гри на наступний рік.
Відбулися майстерки у форматі «рівний-рівному». Серед запропонованих майстерок, які провели тренери та деякі учасники, були зокрема такі:
- Цінності. Політичні ідеології. Як доступніше пояснити учням різницю між політичними ідеологіями. Вчителі занурилися в тему «Політичні ідеології» («Політичний спектр», «Політичний компас» від Вокс Україна, інші ресурси), проаналізували зміст заняття з учнями «Цінності. Політичні ідеології» та надали чіткі рекомендації експертам, що і як слід змінити в описі заняття та додаткових матеріалах курсу за вибором «Наш парламент: досліджуємо, розуміємо, впливаємо».
- Дебати. Види дебатів. Парламентські дебати та особливості їх проведення для школярів.
- Формувальне оцінювання в громадянській парламентській просвіті та інші майстерки.
Презентацію можливостей Освітнього центру Верховної Рали України для підтримки впровадження парламентської просвіти в школах зробила фахівчиня центру Ірина Руденко. Експерти Програми USAID «РАДА: наступне покоління» Марія Звягінцева та Станіслав Івасик детально розповіли вчителям про інструменти взаємодії гілок влади та інструменти парламентського контролю за виконавчою владою. А освітяни в групах підготували фрагмент практичного заняття, як доступно й цікаво можна пояснювати учням цю тему.
Програма навчання була дуже насиченою – вчителі обговорювали питання парламентської етики та поведінки депутатів, механізми взаємодії депутатів з виборцями, міжнародні відносини та парламентаризм, інструменти впливу громадськості на діяльність Верховної Ради України, інтерактивні форми та методи навчання парламентській просвіті.
Літня школа стала дієвою платформою для взаємодії, сприяння наставництву та обміну ідеями учасників пілотної мережі осередків парламентської просвіти на базі закладів освіти щодо розширення форм і методів впровадження парламентської просвіти в системі освіти України. Вчителі отримали сертифікати про підвищення кваліфікації, а учні-учасники імітаційної гри «Менші 18: Ми – законотворці» ще й пам’ятні подарунки від організаторів і донорів.
Проєкт реалізується за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Рада: наступне покоління» (RANG), що виконується ГО «Інтерньюз-Україна» в партнерстві з ГО «Об’єднання «Агенція розвитку освітньої політики».