«Травмапедагогіка для українських шкіл» - це освітній проєкт, який виконується в співпраці громадських організацій «Dialogue for Understanding e.V» (Німеччина) та «Агенція розвитку освітньої політики» за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини упродовж 2023-2025 рр.
З початку широкомасштабної агресивної війни Росії проти України в лютому 2022 року мільйонний досвід смертей, насильства, загроз власному життю чи життю близьких людей, втрати домівок, сексуального насильства, радикальної втрати безпеки та захищеності залишає глибокі сліди в суспільстві. Наслідками стають тілесні та душевні рани, які часто призводять до серйозних психологічних травм, особливо у дітей та підлітків. На відміну від багатьох дорослих, вони мають набагато менше запобіжників і «фільтрів»: емоційної зрілості, життєвого досвіду, інтерналізованої стратегічної поведінки, культурних моделей пояснення та механізмів самодисципліни, які в ідеальному випадку можуть забезпечити дорослим певний ступінь кризової стійкості.
У родині часто неможливо осмислено працювати з травматизацією та її наслідками - чи то через недостатнє усвідомлення проблеми, чи то з тієї простої причини, що від травми страждає вся родина. У цьому контексті школа, як найважливіший після сім'ї простір соціалізації дітей та підлітків, має відігравати важливу роль щодо психоціальної підтримки дітей і розвитку їх життєстійкості. Мовчазність, уникнення зорового контакту, заціпеніння, різке збільшення або зменшення ваги, погіршення успішності - це типові ознаки явної травматизації. І часто саме вчителі першими помічають, що з дитиною щось «не так».
Травмоінформована психологічна допомога (травмапедагогіка) як напрямок освітньої діяльності на тлі колективного досвіду травматизації стрімко розвинулася, зокрема в Німеччині, після Другої світової війни. Мета травмоінформованої педагогічної допомоги полягає в тому, щоб спочатку розпізнати в дитини глибокі психологічні рани та зрозуміти їхнє походження, і на другому етапі вжити заходів для емоційної та соціальної стабілізації постраждалої дитини чи підлітка. Це перспективний і широко перевірений підхід, що передбачає рішуче низькопорогове втручання.
Міжнародна команда організаторів і тренерів проєкту «Травмапедагогіка для українських шкіл» протягом 4-8 листопада провела стратегічну сесію щодо подальшого розвитку проєкту. Працювала команда на виїзді у Ной Топліц (Німеччина). Відбулось обговорення результатів вже проведеної та запланованої до кінця 2024 року роботи в рамках проєкту. Основною задачею зустрічі було стратегічне планування діяльності проєкту на майбутнє і проведення для цього ряду важливих зустрічей.
П’ять тижневих тренінгів у межах проєкту «Травмапедагогіка для українських шкіл» проведено з квітня по листопад 2024р. для 150 освітян з 75 закладів загальної середньої освіти з різних областей України. Важливо, що проведено тренінги у Варшаві, на безпечній території, що дозволило вчителям не лише спокійно навчатись, а також відновитися, поповнити свій власний психологічний ресурс завдяки освітньо-культурній програмі.
З 27 жовтня по 2 листопада 2024 р. у Варшаві успішно проведено п’ятий тренінг для вчителів і практичних психологів «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі». Участь взяли 32 педагогічні працівниці, які представляли 16 закладів освіти з 6-ти областей України - Дніпропетровської, Запорізької, Одеської, Миколаївської, Харківської, Івано-Франківської, а також з м. Києва.
Насичена освітньо-культурна програма нашого 5-го тренінгу “Травма-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі” вже чекає на учасниць! Тренінг відбудеться з 27 жовтня по 2 листопада 2024 р. у Варшаві. Географічне охоплення шкіл – Дніпропетровська, Запорізька, Одеська, Миколаївська, Харківська, Івано-Франківська області та м.Київ.
9 жовтня 2024 р. під такою назвою пройшов перший Київський форум практичних психологів закладів освіти, співорганізатором якого стала Агенція розвитку освітньої політики.
Участь у заході взяли понад 500 фахівців - практичні психологи закладів загальної середньої освіти столиці, керівники закладів освіти – амбасадори проєкту «Школа без булінгу. Сім’я без насильства. 365/7», начальники та фахівці районних управлінь освіти, керівники та психологи інклюзивно-ресурсних центрів, громадських організацій.