«Травмапедагогіка для українських шкіл» - це освітній проєкт, який виконується в співпраці громадських організацій «Dialogue for Understanding e.V» (Німеччина) та «Агенція розвитку освітньої політики» за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини упродовж 2023-2025 рр.
З початку широкомасштабної агресивної війни Росії проти України в лютому 2022 року мільйонний досвід смертей, насильства, загроз власному життю чи життю близьких людей, втрати домівок, сексуального насильства, радикальної втрати безпеки та захищеності залишає глибокі сліди в суспільстві. Наслідками стають тілесні та душевні рани, які часто призводять до серйозних психологічних травм, особливо у дітей та підлітків. На відміну від багатьох дорослих, вони мають набагато менше запобіжників і «фільтрів»: емоційної зрілості, життєвого досвіду, інтерналізованої стратегічної поведінки, культурних моделей пояснення та механізмів самодисципліни, які в ідеальному випадку можуть забезпечити дорослим певний ступінь кризової стійкості.
У родині часто неможливо осмислено працювати з травматизацією та її наслідками - чи то через недостатнє усвідомлення проблеми, чи то з тієї простої причини, що від травми страждає вся родина. У цьому контексті школа, як найважливіший після сім'ї простір соціалізації дітей та підлітків, має відігравати важливу роль щодо психоціальної підтримки дітей і розвитку їх життєстійкості. Мовчазність, уникнення зорового контакту, заціпеніння, різке збільшення або зменшення ваги, погіршення успішності - це типові ознаки явної травматизації. І часто саме вчителі першими помічають, що з дитиною щось «не так».
Травмоінформована психологічна допомога (травмапедагогіка) як напрямок освітньої діяльності на тлі колективного досвіду травматизації стрімко розвинулася, зокрема в Німеччині, після Другої світової війни. Мета травмоінформованої педагогічної допомоги полягає в тому, щоб спочатку розпізнати в дитини глибокі психологічні рани та зрозуміти їхнє походження, і на другому етапі вжити заходів для емоційної та соціальної стабілізації постраждалої дитини чи підлітка. Це перспективний і широко перевірений підхід, що передбачає рішуче низькопорогове втручання.
Нами підготовлена чудова освітньо-культурна програма нашого 3-го тренінгу “Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі” для вчителів і практичних психологів. З нетерпінням чекаємо зустрічі з групою учасниць вже в наступний понеділок. Тренінг відбудеться з 21 по 27 липня у Варшаві. Географічне охоплення шкіл – Київська, Одеська, Миколаївська, Харківська, Рівненська, Волинська, Львівська, Чернігівська та Кіровоградська області.
Протягом 8-14 липня 2024 р., 30-ти українським освітянкам була надана можливість взяти участь у нашому другому тренінгу «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі», програма якого розроблена спеціально для вчителів і практичних психологів. Наші учасниці представляли 15 закладів загальної середньої освіти з 11-ти областей України – Черкаської, Рівненської, Полтавської, Житомирської, Запорізької, Одеської, Хмельницької, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Одеської, Київської та м. Києва.
Нами підготовлена чудова освітньо-культурна програма нашого другого тренінгу “Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі” для вчителів і практичних психологів. З нетерпінням чекаємо зустрічі з групою учасниць вже в наступний понеділок. Тренінг відбудеться з 8 по 14 липня 2024 р. у Варшаві. Географічне охоплення шкіл – Київ,Черкаська, Рівненська, Полтавська, Житомирська, Запорізька, Одеська, Хмельницька, Дніпропетровська, Івано-Франківська, Одеська та Київська області.
Після проведення тренінгу «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі» 29 квітня 2024р. відбулася супервізія українських тренерів із німецькими експертами.
Як німецьким, так і українським експертам було важливо обмінятися інсайтами щодо того як пройшов перший тренінг, які елементи виявилися найуспішнішими. Обговорювали як програма і тиждень у Варшаві допомогли вчителям відчути себе у безпечному місці та психологічно розслабитися, відновити себе емоційно і отримати набір інструментів, які вони можуть використати у повсякденній роботі.
Завдяки співпраці з Департаментом освіти Варшави нам вдалось скласти таку культурну програму, яка допомогла нашим учасницям тренінгу познайомитись з польською історичною спадщиною, а також відпочити та наповнитися ресурсом.
Після насиченої навчальної програми першого дня, учасниці вирушили на пішу екскурсію старим містом – історичним районом Варшави, центром якого служить Ринкова площа з ресторанами, кав'ярнями і магазинами, а навколишні вулиці багаті середньовічною архітектурою. Вражаюча історія відбудови старого міста Варшави після повного зруйнування під час Другої світової війни знайшла щирий відгук у серцях українок, адже нам так само доведеться відбудовувати українські міста після вражої навали!