«Травмапедагогіка для українських шкіл» - це освітній проєкт, який виконується в співпраці громадських організацій «Dialogue for Understanding e.V» (Німеччина) та «Агенція розвитку освітньої політики» за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини упродовж 2023-2025 рр.
З початку широкомасштабної агресивної війни Росії проти України в лютому 2022 року мільйонний досвід смертей, насильства, загроз власному життю чи життю близьких людей, втрати домівок, сексуального насильства, радикальної втрати безпеки та захищеності залишає глибокі сліди в суспільстві. Наслідками стають тілесні та душевні рани, які часто призводять до серйозних психологічних травм, особливо у дітей та підлітків. На відміну від багатьох дорослих, вони мають набагато менше запобіжників і «фільтрів»: емоційної зрілості, життєвого досвіду, інтерналізованої стратегічної поведінки, культурних моделей пояснення та механізмів самодисципліни, які в ідеальному випадку можуть забезпечити дорослим певний ступінь кризової стійкості.
У родині часто неможливо осмислено працювати з травматизацією та її наслідками - чи то через недостатнє усвідомлення проблеми, чи то з тієї простої причини, що від травми страждає вся родина. У цьому контексті школа, як найважливіший після сім'ї простір соціалізації дітей та підлітків, має відігравати важливу роль щодо психоціальної підтримки дітей і розвитку їх життєстійкості. Мовчазність, уникнення зорового контакту, заціпеніння, різке збільшення або зменшення ваги, погіршення успішності - це типові ознаки явної травматизації. І часто саме вчителі першими помічають, що з дитиною щось «не так».
Травмоінформована психологічна допомога (травмапедагогіка) як напрямок освітньої діяльності на тлі колективного досвіду травматизації стрімко розвинулася, зокрема в Німеччині, після Другої світової війни. Мета травмоінформованої педагогічної допомоги полягає в тому, щоб спочатку розпізнати в дитини глибокі психологічні рани та зрозуміти їхнє походження, і на другому етапі вжити заходів для емоційної та соціальної стабілізації постраждалої дитини чи підлітка. Це перспективний і широко перевірений підхід, що передбачає рішуче низькопорогове втручання.
У період з 20 по 26 липня група українських педагогів взяла участь у третьому тренінгу «Травмо‑інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі», який реалізовувався Агенцією розвитку освітньої політики за підтримки німецької організації Dialogue for Understanding e.V. і Департаменту освіти міста Варшава.
До складу учасниць увійшли представниці з Донецької, Вінницької, Харківської, Запорізької, Сумської, Полтавської, Одеської, Київської, Закарпатської, Івано‑Франківської, Львівської областей та з міста Київ.
Ми розпочинаємо проводити тренінги «Травма-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі» в межах проєкту «Травмапедагогіка для українських шкіл», який реалізується за фінансової підтримки громадської організації «Dialogue for Understanding» («Діалог задля порозуміння”), Німеччина, ГО «Об’єднання «Агенція розвитку освітньої політики», Україна та Департаменту освіти м. Варшава, Польща. Восьмий тренінг відбудеться 3 – 9 серпня 2025 року у Варшаві.
У період з 6 по 12 липня 2025 року у Варшаві відбувся 5-ти денний тренінг у межах освітнього міжнародного проєкту «Травма-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі». Цей проєкт реалізує ГО «Агенція розвитку освітньої політики» у співпраці з Dialogue for Understanding e.V. за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини, Фонду Ебергарда Шьока, а також Департаменту освіти міста Варшави.
Учасницями стали 30 педагогічних працівниць з 15-ти закладів загальної середньої освіти з Волинської, Донецької, Дніпропетровської, Запорізької, Полтавської, Київської, Одеської, Миколаївської, Херсонської областей та м. Києва.
Продовжуємо реалізацію тренінгової програми 2025 року «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі» – друга група вже сформована! До участі було відібрано 15 закладів освіти з 10 областей України: Київської, Вінницької, Запорізької, Харківської, Сумської, Одеської, Львівської, Полтавської, Донецької та Закарпатської. Другий тренінг відбудеться з 20 по 26 липня 2025 року у Варшаві:
Ми розпочинаємо нову серію тренінгів 2025 року в межах проєкту «Травма інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі», який реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини, Фонду Ебергарда Шьока, а також Департаменту освіти міста Варшави. Перший тренінг відбудеться 6-12 липня 2025 року у Варшаві.