
«Травмапедагогіка для українських шкіл» - це освітній проєкт, який виконується в співпраці громадських організацій «Dialogue for Understanding e.V» (Німеччина) та «Агенція розвитку освітньої політики» за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини упродовж 2023-2025 рр.
З початку широкомасштабної агресивної війни Росії проти України в лютому 2022 року мільйонний досвід смертей, насильства, загроз власному життю чи життю близьких людей, втрати домівок, сексуального насильства, радикальної втрати безпеки та захищеності залишає глибокі сліди в суспільстві. Наслідками стають тілесні та душевні рани, які часто призводять до серйозних психологічних травм, особливо у дітей та підлітків. На відміну від багатьох дорослих, вони мають набагато менше запобіжників і «фільтрів»: емоційної зрілості, життєвого досвіду, інтерналізованої стратегічної поведінки, культурних моделей пояснення та механізмів самодисципліни, які в ідеальному випадку можуть забезпечити дорослим певний ступінь кризової стійкості.
У родині часто неможливо осмислено працювати з травматизацією та її наслідками - чи то через недостатнє усвідомлення проблеми, чи то з тієї простої причини, що від травми страждає вся родина. У цьому контексті школа, як найважливіший після сім'ї простір соціалізації дітей та підлітків, має відігравати важливу роль щодо психоціальної підтримки дітей і розвитку їх життєстійкості. Мовчазність, уникнення зорового контакту, заціпеніння, різке збільшення або зменшення ваги, погіршення успішності - це типові ознаки явної травматизації. І часто саме вчителі першими помічають, що з дитиною щось «не так».
Травмоінформована психологічна допомога (травмапедагогіка) як напрямок освітньої діяльності на тлі колективного досвіду травматизації стрімко розвинулася, зокрема в Німеччині, після Другої світової війни. Мета травмоінформованої педагогічної допомоги полягає в тому, щоб спочатку розпізнати в дитини глибокі психологічні рани та зрозуміти їхнє походження, і на другому етапі вжити заходів для емоційної та соціальної стабілізації постраждалої дитини чи підлітка. Це перспективний і широко перевірений підхід, що передбачає рішуче низькопорогове втручання.
Війна в Україні стала викликом не лише для суспільства, а й для освітньої системи, яка сьогодні виконує важливу функцію підтримки та відновлення. У цьому контексті міжнародний проєкт «Травмапедагогіка для українських шкіл», реалізований Агенцією розвитку освітньої політики за підтримки німецької організації Dialogue for Understanding та партнерів із Польщі, став інструментом впровадження нової педагогічної культури, орієнтованої на безпеку, емпатію та людяність.
Ми продовжуємо проводити тренінги «Травма-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі» в межах проєкту «Стійкі вчителі – стійкі діти: серія тренінгів з травмапедагогіки в школах», який реалізується за фінансової підтримки благодійної організації «Brot für die Welt» («Хліб для світу»), Німеччина, ГО «Об’єднання «Агенція розвитку освітньої політики», Україна та Департаменту освіти м. Варшава, Польща. Третій тренінг відбудеться 26 жовтня – 1 листопада 2025 року у Варшаві.
Відібрано 16 освітніх установ, які займаються підвищенням кваліфікації педагогічних працівників, для участі в тренінгу для тренерів за програмою «Травмаінформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі».
Тренінг відбудеться 6–11 жовтня 2025 року. Учасниці зможуть поглибити свої знання, опанувати практичні інструменти та підготуватися до подальшого поширення підходу травмаінформованої педагогіки в регіонах України.
З 3 по 9 серпня 2025 року відбувся третій тренінг у межах міжнародного проєкту «Травмапедагогіка для українських шкіл», спрямований на підготовку педагогів до роботи з дітьми, які пережили травматичні події. Захід став важливою частиною системної підтримки української освіти в умовах соціальних і психологічних викликів, що постають перед школою в періоди нестабільності.
Програма була побудована на поєднанні теоретичних і практичних компонентів. Упродовж п'яти днів учасниці отримали знання про природу психологічної травми, механізми її впливу на розвиток дитини та засвоєння навчального матеріалу, а також опанували конкретні педагогічні інструменти для створення безпечного середовища в школі.
У період з 20 по 26 липня група українських педагогів взяла участь у третьому тренінгу «Травмо‑інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі», який реалізовувався Агенцією розвитку освітньої політики за підтримки німецької організації Dialogue for Understanding e.V. і Департаменту освіти міста Варшава.
До складу учасниць увійшли представниці з Донецької, Вінницької, Харківської, Запорізької, Сумської, Полтавської, Одеської, Київської, Закарпатської, Івано‑Франківської, Львівської областей та з міста Київ.