Травмапедагогіка для українських шкіл

photo 2023 11 20Експертка проєкту "Травмапедагогіка для українських шкіл" Олена Глуговська робить акцент на тому, яку важливу роль має психологічна компетентність вчителя для надання підтримки учням в умовах війни.

В умовах тотальної відсутності стабільності, визначеності та безпеки в країні, саме школи можуть стати важливим середовищем для сприяння благополуччю підлітків, особливо тих, які пережили травмуючий досвід, допомагаючи зменшити вплив щоденних стресів на учнів і стаючи посередником стабілізуючого психологічного впливу після травматичних подій. Як свідчать дослідження і дані UNESCO, під час війни та кризових ситуацій вчителі можуть стати значущими рольовими моделями для учнів. Більш того, їхній потенціал для покращення життя учнів є ще вищим у контексті травми, оскільки підтримка з боку дорослої людини, якій вони довіряють, може врівноважити наслідки тривалого стресу.

Весь текст

photo 2023 11 06 1Експертка проєкту "Травмапедагогіка для українських шкіл" Тетяна Петренко звертає увагу на аспекти теорії прив’язаності та важливість стосунків між вчителями та учнями. Війна завжди залишає невиліковні рани в душах людей, особливо вразливих і найбеззахисніших серед нас – дітей. Їхнє дитинство переповнене страхом, тривогою і травмами, які можуть супроводжувати на всьому подальшому шляху життя. Допомогти дітям зрозуміти та опрацювати свої почуття, створюючи безпечне середовище для здорового психологічного розвитку в умовах військових дій може присутність надійного дорослого. Дорослий може надати не лише фізичний захист, але й емоційну підтримку. Значення якості взаємин між дитиною та дорослим в контексті війни добре пояснює теорія прив'язаності. Головна ідея цієї теорії полягає в тому, що взаємини між дітьми та їх батьками або доглядачами впливають на розвиток особистості та емоційну стабільність. Вона була розвинена на основі спостережень та досліджень, що показали важливість того, як батьки або доглядачі реагують на потреби та сигнали дітей.

photo 2023 12 17 12 25 54Представники німецької громадської організації «Dialogue for understanding», які є партнерами нашої організації в реалізації проєкту «Травмапедагогіка для українських шкіл», взяли інтерв’ю в експертки проєкту Світлани Меркулової, в якому вона ділиться своїми думками щодо проєкту, враженнями від участі в міжнародному експертному семінарі, практичним досвідом роботи з травмованими дітьми. Повний текст інтерв’ю українською мовою, англійською мовою, німецькою мовою.

photo 2023 10 09Експертка проєкту "Травмапедагогіка для українських шкіл" Світлана Меркулова ділиться досвідом використання практичних інструментів для зниження стресу у дітей під час уроків, якими поділились німецькі експерти.

Травмапедагогіка надає цінні інструменти для роботи зі стресом учнів, сприяючи їх психологічному благополуччю. Вправи на простукування та повернення до тіла є одними з ефективних методів, які я використовую для допомоги школярам розслабитися та знизити рівень стресу. Простукування може слугувати засобом саморегуляції, допомагаючи дітям зосередитися та знизити напругу. Вправи на повернення до тіла дозволяють учням звертати увагу на фізичні відчуття та знаходити способи розслаблення.

photo 2023 09 30Протягом 24-30 вересня 2023 р. відбувся міжнародний експертний семінар з розробки програми 6-ти денного тренінгу для українських вчителів «Травмапедагогіка для українських шкіл» у Новий Топліц (Німеччина). Програма семінару була насиченою та включала в себе обмін досвідом і практичними напрацюваннями німецьких та українських експертів. Розроблення програми тренінгу базувалось на актуальних потребах українських учнів та освітян. Основним підходом до розроблення програми тренінгу для вчителів було включити в навчання якнайбільше практичних методів і форм роботи з дітьми та колегами для зниження рівня тривоги, навчити копінговим стратегіям, надати знання про травму, її ознаки та яким чином допомогти дитині, яка перебуває в травмі. Команда українських експертів підвищила свою кваліфікацію як тренерів з травмоінформованої педагогічної допомоги.

Go to top