З 27 жовтня по 2 листопада 2024 р. у Варшаві успішно проведено п’ятий тренінг для вчителів і практичних психологів «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі». Участь взяли 32 педагогічні працівниці, які представляли 16 закладів освіти з 6-ти областей України - Дніпропетровської, Запорізької, Одеської, Миколаївської, Харківської, Івано-Франківської, а також з м. Києва.
Перший день завжди проходить емоційно та зворушливо – так було і цього разу! На відкритті учасниць тепло привітала Anke Siebold, представниця Посольства Німеччини у Польщі, подякувавши їм за роботу в умовах війни. Педагоги ділилися своїми історіями та розповідали, яким саме чином їхні заклади працюють у такий складний для нашої країни час. У другій половині дня був візит до WCIES – Варшавського центру освітніх і суспільних інновацій, де заступниця директора Сильвія Гжигожеська розповіла про систему підвищення кваліфікації вчителів Варшави. Після цього була приємна вечірня прогулянка вулицями старого міста Варшави.
Другий день був не менш насичений – було порушено важкі, але важливі теми. Учасниці розглядали травму та її ознаки, з'ясовували те, чим відрізняється травма від травмуючих подій, а також дізналися більше про прояви ПТСР. Багато хто з полегшенням дізнався, що травматичні події необов'язково призводять до травми.
Третій день також був сповнений подій – освітня програма надала можливість ознайомитися з основними засадами травмапедагогіки: травмо-чутливим ставленням до дитини, забезпеченням надійного емоційного зв’язку та наданням психологічної підтримки. Учасниці вчилися знаходити причини поганої поведінки учнів — варто розуміти, що кожен такий випадок насправді спровокований певною незадоволеною потребою. У другій половині дня відбулась незабутня екскурсія до Королівського замку, визначної пам'ятки історії та архітектури Польщі. Закінчився вечір урочистою вечерею у старому місті, на якій були присутні Джоанна Господарчик, директорка Департаменту освіти міста Варшави, та Торстен Керп, представник посольства Німеччини в Польщі.
Четвертий день розпочався з екскурсії до Вілянівського палацу, який був побудований для короля Яна III Собеського в кінці XVII століття, де наші учасниці мали можливість послухати про зворушливу історію кохання та насолодитися яскравою, багатобарвною варшавською осінню. Практична частина дня була такою ж надихаючою, як і його початок, із застосуванням арт-терапії, майндфулнес та колоди "Happy Cards" – інструменту, який допомагає обережно підійти до складних емоцій. Ці карти – ніби маленький портал, що допомагає висловити те, що важко озвучити словами.
Упродовж п'ятого дня, за традицією, було порушено тему роботи з батьками. Під час війни запити батьків змінилися: в першу чергу вони дотичні безпеки дитини, але паралельно з цим формулюється безліч нових питань, з якими вони, як учасники навчально-виховного процесу, звертаються саме до педагогів. Досить часто ці питання зовсім не є доречними, тому наші учасниці практикувалися в розмежовуванні власних зон відповідальності як вчителів. Вони поповнили свою ресурсну валізку величезною кількістю нових вправ і технік, які тепер сміливо можна використовувати в роботі! День було завершено «Колом емпатії», після чого кожна учасниця отримала сертифікат підвищення кваліфікації. Впевнено можемо сказати, що тепер ще одна неймовірна група учасниць готова використовувати отримані знання та навички з травма-інформованої педагогіки на практиці.
Дякуємо нашим німецьким партнерам Dialogue for Understanding e.V., Міністерству закордонних справ Німеччини та Департаменту освіти міста Варшава за нові можливості й організацію навчання. Дякуємо нашим учасницям за неймовірну атмосферу довіри, підтримки та шалену енергетику, яку ви можете спостерігати на фейсбук-сторінці проєкту «Травмапедагогіка для українських шкіл» https://www.facebook.com/traumapedagogy/