У рамках проєкту «Травмапедагогіка для українських шкіл» 7 грудня 2024 р. відбулася звітна онлайн-конференція, на якій було підбито підсумки діяльності проєкту протягом року. Захід розпочався з вітальних слів організаторів: Романа Ельснера — директора громадської організації Dialogue for Understanding e.V., Людмили Паращенко — голови правління ГО «Об’єднання «Агенція розвитку освітньої політики», Агати Гос — представниці Варшавського центру освітніх і соціальних інновацій та навчання (WCIES), та Ліза Гросе — експертки з Університету Аліси Саломон (Берлін). З програмою заходу можна ознайомитись тут.
Керівниця проєкту Ірина Іванюк у своїй доповіді представила результати реалізації проєкту: було проведено п’ять тренінгів на тему «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі», в яких взяли участь 150 педагогів із 75 закладів загальної середньої освіти. Кожен заклад освіти отримав набір методичних та інформаційно-ресурсних матеріалів для ефективної роботи вчителів з дітьми. Географічно проєкт охопив 16 областей Україні, при цьому критеріями відбору шкіл для участі в проєкті були: постраждалі заклади освіти під час окупації, близьке розташування до лінії фронту, наявність великої кількості учнів ВПО. Під час п’ятиденного тренінгу учасниці успішно оволоділи практичними інструментами для роботи з травмою, отримали знання з питань травма-інформованої педагогіки, психологічної допомоги та реабілітації дітей і дорослих, відновлення психологічних ресурсів вчителів. Важливо, що тренінги були проведені у Варшаві, на безпечній території, що дозволило вчителям не лише спокійно навчатись, а також відновитися та поповнити свій власний психологічний ресурс завдяки освітньо-культурній програмі. Особливою цінністю для організаторів проєкту є отримані результати зворотного зв’язку учасниць п’яти тренінгів: 96.4% респондентів відзначили покращення емоційного стану після тренінгу; 97.6% респондентів наголосили на важливості та необхідності тематик, що розглядались під час тренінгу; 98.2% респондентів зазначили, що готові передати набуті знання колегам; 99.7% респондентів відчули підвищення обізнаності в психології та травмапедагогіці; 100% респондентів підтвердили ефективність тренінгів.
Учасниці розповіли про досвід своєї праці з учнями офлайн та онлайн, а також про те, як вони працюють з батьками та проводять методичні семінари для своїх колег.
Яна Чернігівська, директорка Харківського ліцею №46 Харківської міської ради, розповіла про використання методів травмапедагогіки при роботі з дітьми у «метрошколі». Після тривалого онлайн-навчання через пандемію та повномасштабну війну діти повернулися до офлайн-навчання, і підходи травмапедагогіки допомагають їм адаптуватися до освітнього процесу та сприяють процесу соціалізації й комунікації з ровесниками.
Оксана Кочерга, заступниця директора Лозівського ліцею №10 Лозівської міської ради Харківської області, поділилася досвідом підтримки ментального здоров'я учнів під час дистанційного навчання.
Богдана Цьолковська, вчителька зарубіжної літератури Косівського ліцею №1 імені Ярослава Мудрого, розповіла про роботу з педколективом у стресових умовах за допомогою методів травмапедагогіки.
Дарія Немченко, соціальний педагог СЗШ І-ІІІ ступенів №5 ім. Л.І. Бугаєвської Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області, поділилася досвідом роботи з батьківською громадою, зокрема підтримкою емоційного стану батьків за допомогою інструментів травмапедагогіки.
Ми раді, що долучились до створення спільноти травма-інформованих педагогів в Україні, які створюють безпечне освітнє середовище для дітей, де вчителі, обізнані з методами травмапедагогіки, можуть обмінюватися досвідом та підтримувати один одного.