Травмапедагогіка для українських шкіл

photo 2023 10 09Експертка проєкту "Травмапедагогіка для українських шкіл" Світлана Меркулова ділиться досвідом використання практичних інструментів для зниження стресу у дітей під час уроків, якими поділились німецькі експерти.

Травмапедагогіка надає цінні інструменти для роботи зі стресом учнів, сприяючи їх психологічному благополуччю. Вправи на простукування та повернення до тіла є одними з ефективних методів, які я використовую для допомоги школярам розслабитися та знизити рівень стресу. Простукування може слугувати засобом саморегуляції, допомагаючи дітям зосередитися та знизити напругу. Вправи на повернення до тіла дозволяють учням звертати увагу на фізичні відчуття та знаходити способи розслаблення.

photo 2023 09 30Протягом 24-30 вересня 2023 р. відбувся міжнародний експертний семінар з розробки програми 6-ти денного тренінгу для українських вчителів «Травмапедагогіка для українських шкіл» у Новий Топліц (Німеччина). Програма семінару була насиченою та включала в себе обмін досвідом і практичними напрацюваннями німецьких та українських експертів. Розроблення програми тренінгу базувалось на актуальних потребах українських учнів та освітян. Основним підходом до розроблення програми тренінгу для вчителів було включити в навчання якнайбільше практичних методів і форм роботи з дітьми та колегами для зниження рівня тривоги, навчити копінговим стратегіям, надати знання про травму, її ознаки та яким чином допомогти дитині, яка перебуває в травмі. Команда українських експертів підвищила свою кваліфікацію як тренерів з травмоінформованої педагогічної допомоги.

Травмапедагогіка для українських шкіл

«Травмапедагогіка для українських шкіл» - це освітній проєкт, який виконується в співпраці громадських організацій «Dialogue for Understanding e.V» (Німеччина) та «Агенція розвитку освітньої політики» за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини упродовж 2023-2025 рр.

З початку широкомасштабної агресивної війни Росії проти України в лютому 2022 року мільйонний досвід смертей, насильства, загроз власному життю чи життю близьких людей, втрати домівок, сексуального насильства, радикальної втрати безпеки та захищеності залишає глибокі сліди в суспільстві. Наслідками стають тілесні та душевні рани, які часто призводять до серйозних психологічних травм, особливо у дітей та підлітків. На відміну від багатьох дорослих, вони мають набагато менше запобіжників і «фільтрів»: емоційної зрілості, життєвого досвіду, інтерналізованої стратегічної поведінки, культурних моделей пояснення та механізмів самодисципліни, які в ідеальному випадку можуть забезпечити дорослим певний ступінь кризової стійкості.

У родині часто неможливо осмислено працювати з травматизацією та її наслідками - чи то через недостатнє усвідомлення проблеми, чи то з тієї простої причини, що від травми страждає вся родина. У цьому контексті школа, як найважливіший після сім'ї простір соціалізації дітей та підлітків, має відігравати важливу роль щодо психоціальної підтримки дітей і розвитку їх життєстійкості. Мовчазність, уникнення зорового контакту, заціпеніння, різке збільшення або зменшення ваги, погіршення успішності - це типові ознаки явної травматизації. І часто саме вчителі першими помічають, що з дитиною щось «не так».

Травмоінформована психологічна допомога (травмапедагогіка) як напрямок освітньої діяльності на тлі колективного досвіду травматизації стрімко розвинулася, зокрема в Німеччині, після Другої світової війни. Мета травмоінформованої педагогічної допомоги полягає в тому, щоб спочатку розпізнати в дитини глибокі психологічні рани та зрозуміти їхнє походження, і на другому етапі вжити заходів для емоційної та соціальної стабілізації постраждалої дитини чи підлітка. Це перспективний і широко перевірений підхід, що передбачає рішуче низькопорогове втручання.

Проєкт «Травмапедагогіка для українських шкіл» має на меті:

  • забезпечити професійний обмін між німецькими та українськими експертами в галузі психології, педагогіки та травмапедагогіки;
  • здійснити підвищення кваліфікації команди українських експертів як тренерів з травмоінформованої педагогічної допомоги (вересень 2023 р.);
  • розробити за участі німецьких та українських експертів програму семінарів з травмоінформованої психологічної допомоги для шкільних психологів і вчителів;
  • здійснити відбір 90 пілотних закладів освіти і провести навчання шкільних психологів і вчителів щодо травмоінформованої психологічної допомоги (січень 2024 - січень 2025 рр.)
  • створити набір методичних матеріалів для ефективної роботи вчителів з надання травмоінформованої допомоги школярам.

Заходи за проєктом відбуватимуться в Німеччині, Польщі та Україні. Долучитися до проєкту заклади освіти зможуть через відповідні реєстраційні форми, які поширюватимуться через органи управління освітою та соціальні мережі.

Комунікація щодо проєкту здійснюється через електронну пошту: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

facebook

facebook

Go to top