13 вересня 2024 р. відбулася презентація дослідження «Кращі практики взаємодії парламентів світу з дітьми і молоддю», здійснене експертками Агенції розвитку освітньої політики в рамках Програми USAID "РАДА: наступне покоління".
У дослідженні представлено опис практик парламентської просвіти, що здійснюються в 10-ти країнах: Австралія, Австрія, Бразилія, Великобританія, Індія, Кайманові острови, Німеччина, Португалія, Фінляндія, Франція. Проаналізовано, які активності здійснюють парламенти в роботі з дітьми та молоддю, як взаємодіють з освітянами та які навчальні ресурси забезпечують парламентську просвіту. Джерелом інформації для аналізу були використані веб-сайти парламентів вищезазначених країн.
Парламенти пропонують різноманітні програми та заходи для розвитку громадянських компетентностей та активної позиції молоді. Зокрема, це імітаційні ігри щодо діяльності парламенту під час розроблення, обговорення, ухвалення законопроєктів (Австрія, Бразилія, Португалія, Німеччина, Франція, Кайманові Острови). Імітується робота в комітетах парламенту (Нова Зеландія), чи пленарне засідання парламенту у вигляді усних запитань і відповідей (Фінляндія) , засідання Молодіжного парламенту за участі депутата або спеціального гостя у школі (Індія).
Основний фокус в досліджені було спрямовано на пошук та аналіз інформації, яким чином використовується освітня програма «Молодіжний парламент», що реалізується в 9 –и з 10 представлених країн за різними сценаріями. Запровадження такої програми в Україні сприятиме ефективності парламентської просвіти для дітей та молоді.
«Молодіжний парламент» - це програма парламентської просвіти у формі моделювання та імітації різних напрямків діяльності парламенту. Завданнями програми є: сприяти зацікавленості молоді в політичних процесах країни та формувати активну громадянську позицію; продемонструвати процес ухвалення політичних рішень парламентом через участь в імітаційному процесі; заохочувати розвивати навички комунікації та аргументації власних ідей; підкреслити важливість внеску молоді у формування державної молодіжної політики та в розв'язання релевантних для молодих людей проблем.
Освітній центр Верховної Ради України орієнтується на кращі світові практики навчання парламентаризму, відтак результати дослідження будуть корисними в його діяльності щодо впровадження парламентської просвіти.
Дослідження здійснили Іванюк Ірина, старший науковий співробітник Інституту цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України, заступник голови ГО «Об’єднання “Агенція розвитку освітньої політики”», кандидат педагогічних наук, Марія Гриньова , завідувачка відділу міжнародної співпраці та трансферу інновацій, старша викладачка кафедри філософії освіти КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради», PhD та Людмила Паращенко, директор Київського ліцею бізнесу, голова ГО «Об’єднання “Агенція розвитку освітньої політики”», доктор наук з державного управління, професор.
Презентація пройшла під час спеціального онлайн-заходу, організованого в співпраці з Освітнім Центром Верховної Ради України до Міжнародного дня демократії.