У серпні 2025 року відбувся 2 тренінг «Травма-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі» в межах міжнародного проєкту «Стійкі вчителі – стійкі діти». Ініціатива реалізується за фінансової підтримки благодійної організації Brot für die Welt («Хліб для світу», Німеччина), у партнерстві з ГО «Об’єднання «Агенція розвитку освітньої політики» (Україна) та Департаментом освіти м. Варшава (Польща). Навчання відбулося 9–15 серпня 2025 року у Варшаві.
Головна мета програми – надати українським педагогам сучасні інструменти для роботи з дітьми, які пережили травматичний досвід війни. Травмапедагогіка допомагає вчителям не лише зберігати власну стійкість у непростих умовах, а й створювати безпечне середовище, що підтримує відновлення та розвиток учнів.
Учасники тренінгів пройшли шлях від теорії до практики, отримавши інструменти, які можна застосовувати в класі вже сьогодні:
- Розуміння природи травми та стресу. Педагоги навчилися розпізнавати ознаки стресових і травматичних реакцій у дітей, розуміти, що за «неслухняністю» чи замкненістю може стояти потреба у підтримці.
- Баланс і ресурсність. Велика увага була приділена тому, як зберігати власний баланс, знаходити внутрішні ресурси та використовувати «силу присутності» — здатність бути уважним і спокійним поруч із дитиною в момент кризи.
- Довіра та безпека. Вчителі вчилися створювати освітній простір, де дитина почувається захищеною. Було розглянуто навіть складні теми, як-от «лікарська травма» чи тригери, пов’язані з медичною допомогою.
- Профілактика вигорання. Учасники отримали знання про вікарну травму (емоційне навантаження від підтримки учнів) та методики самодогляду, що допомагають уникати виснаження.
- Прості техніки регуляції. Вчителі відпрацьовували практики дихання та вправи для зниження напруги — прості інструменти, які можна застосовувати з учнями у щоденній роботі.
Травмапедагогіка не робить вчителя психологом чи терапевтом, але надає йому роль супровідника, який здатен створити атмосферу довіри й підтримки в класі. Саме школа може стати місцем, де дитина не лише отримує знання, а й відчуває безпеку, стабільність та надію.
Ключовим результатом тренінгів є формування мережі травма-інформованих шкіл, де кожен педагог знає, як підтримати учня у складних ситуаціях, і водночас дбати про власний ресурс. Така система «стійкий учитель → стійка дитина» допомагає освітньому середовищу залишатися опорою для дітей навіть у часи війни.
Проєкт «Стійкі вчителі – стійкі діти» — це поєднання міжнародного досвіду, наукових підходів та реальних потреб українських шкіл. Він відкриває нові горизонти для освіти, де педагогічна стійкість стає ключем до майбутнього стійкого покоління.

