Пропонуємо до вільного скачування і використання посібника за цим посиланням.

DRA Participation UkrainianМетодичний посібник підготовлений у межах міжнародного проєкту «Ми можемо більше! — Для активної громадянської участі молоді в Східній Європі», що реалізовувався під егідою німецької громадської організації DRA нашою організацією у співпраці з низкою партнерів, зокрема – в Україні, Грузії та Вірменії у 2019–2020 роках.

Навчання демократії та формування у дітей і молоді громадянських компетентностей є одним із ключових завдань сучасної освіти, успіх якого залежить від ефективного використання синергії можливостей формальної, неформальної та інформальної громадянської освіти.

Посібник створила міжнародна команда експертів і практиків у сфері громадянської освіти: Марія Гриньова (Україна), Вальдемар Штанге (Німеччина), Цира Тавшавадзе (Грузія), Альона Попова (Україна). Вони зібрали основні теоретичні підходи щодо партисипації та запропонували приклади практичного застосування методів участі дітей і молоді в ухваленні рішень, процесах та проєктах.

 

Видання буде корисним освітянам, молодіжним працівникам, осередкам громадянського суспільства, батькам та дітям – усім, хто не лише прагне жити, навчатися і розвиватися у вільному та комфортному демократичному середовищі, а й готовий долучатися до його створення.

Від імені громадської організації «Об’єднання “Агенція розвитку освітньої політики”» висловлюємо щиру вдячність за партнерство під час реалізації проєкту «Ми можемо більше! — Для активної громадянської участі молоді в Східній Європі» керівникам закладів загальної середньої та позашкільної освіти, представникам органів місцевої влади, вчителям та батькам, а насамперед – дітям та молоді, котрі, реалізуючи партисипативні проєкти, впевнено заявили: «Разом ми можемо більше!».

Тренери, які проводили навчання модераторів партисипативних проєктів:

Марія Гриньова, методист науково-методичної лабораторії соціального партнерства і міжнародної діяльності кафедри освітньої політики КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради»

Ірина Іванюк, старший науковий співробітник Інституту інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України, к. п. н.

Вікторія Соловйова, керівник Центру психосоціальної реабілітації Національного університету «Києво – Могилянська академія» м. Покровська Донецької області, науковий співробітник Центру психічного здоров’я та психосоціального супроводу НаУКМА, психолог вищої категорії

Учасники проєкту, які пройшли навчання та модерували реалізацію дитячих і молодіжних партисипативних проєктів:

Наталія Богославець, педагог-організатор Троїцького ЗЗСО І-ІІІ ст. Яськівської сільської ради Одеської області (проєкт «Самоорганізований освітній простір»)

Тетяна Бойчук, практичний психолог Усатівського НВК «школа-гімназія» ім. П.Д. Вернидуба Усатівської сільської ради Одеської області (проєкт «Комфортна зона біля шкільного буфету»)

Ярослава Голтвян-Томачинська, педагог-організатор Одеського ліцею № 9 Одеської міської ради (проєкт «Зона вільного простору»)

Ірина Єрьоменко, педагог-організатор Добропільського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. № 3 – ДНЗ» Донецької області

Вікторія Клименко, педагог-організатор Біляївської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 Біляївської міської ради Одеської області (проєкт «Арт-зона»)

Анастасія Косарева, заступник директора з виховної роботи Одеського юридичного ліцею Одеської міської ради (проєкт «Emotion-простір»)

Ксенія Кочетова, практичний психолог загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 12 Покровської міської ради Донецької області

Ольга Леськів, педагог-організатор Нерубайського ЗЗСО І-ІІІ ст. № 2 Нерубайської сільської ради Одеської області (проєкт «Lounge зона – простір для креативу»)

Володимир Лопаков, викладач суспільних дисциплін ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського» (проєкт «Розвиток дружньої атмосфери в ліцеї»)

Валентина Макогон, заступник директора з навчально-виховної роботи ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 Покровської міської ради Донецької області (проєкт «Школа – кластер креативу»)

Любов Маркварт, педагог-організатор Широкобалківського ЗЗСО І-ІІ ступенів Біляївської міської ради Одеської області (проєкт «Гарний клас»)

Олеся Осієвська, заступник директора з виховної роботи НВК «Балтська ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 – гімназія» Балтської міської ради Одеської області (проєкт «Еко-простір»)

Світлана Пастухова, практичний психолог Великоплосківського ЗЗСО І-ІІІ ст. Великоплосківської сільської ради Одеської області (проєкт «Пізнавальні подорожі Україною»)

Катерина Плетяк, заступник директора з виховної роботи Красносільського ЗЗСО І-ІІІ ст. - ліцею Красносільської сільської ради Одеської області (проєкт «Зона відпочинку»)

Ольга Пославская, декретна відпустка, ЗОШ I-II ст. № 4 Мирноградської міської ради Донецької області (проєкт «Паркова зона біля школи»)

Маргарита Старик, заступник директора з навчально-виховної роботи, ЗОШ І-ІІІ ст. № 12 Покровської міської ради Донецької області

Ганна Тараненко, спеціаліст відділу освіти Добропільської міської ради Донецької області (проєкт «Music Labs»)

Марія Хоменко, заступник директора з навчально-виховної роботи ЗОШ І-ІІІ ст. № 9 Покровської міської ради Донецької області (проєкт «Внутрішнє озеленення школи»)

Луїза Царан, педагог-організатор Олександрівської ЗОШ І-ІІІ ст. Чорноморської міської ради Одеської області (проєкт «Зона відпочинку в школі»)

Ольга Черкашина, директор ЗОШ I-II ст. № 4 Мирноградської міської ради Донецької області (проєкт «Освіта майбутнього “STEMRobototehnik”»)

Хочемо подякувати всім, хто брав участь у підготовці посібника, за їхній вклад і плідну співпрацю, зокрема, професору д-ру Вальдемару Штанґе (Люнебург), Клаудії Брунземанн, дипломованій соціальній працівниці і тренерці (Люнебург), Яну Вальдемару Штанге, політологу, сертифікованому модератору процесів і тренеру (Люнебург), Роману Ельснер, Сюзанні Галстян та Норі Корте, команді проєкту «Ми можемо більше! — Для активної громадянської участі молоді в Східній Європі» в організації DRA (Берлін), Національній молодіжній раді України (Київ), Грузинській асоціації освітніх ініціатив SIQA (Руставі). Також висловлюємо вдячність Міністерству закордонних справ Німеччини, Управлінню з питань освіти, молоді та науки Сенату Берліна та Паритетній асоціації благодійних організацій Берліна за надану фінансову підтримку, що уможливила реалізацію цього проєкту.

Сподіваємося, що посібник буде не лише джерелом цікавої інформації для дорослих і молоді, але й спонукатиме їх до практичних дій і конкретних кроків. Бажаємо успіхів і натхнення під час реалізації партисипативних проєктів!

Пропонуємо до вільного скачування і використання посібника за цим посиланням.